Ett val om att bli självständig och dessutom att mogna

För 3 år sedan stod jag inför ett jobbigt val. Jag skulle välja en helt ny riktining i livet & en ny skola och på köpet dessutom splittras från tryggheten med gamla klassen och alla klasskompisar... eller? Jag ville från början vara självständig eftersom jag tycker om att gå min egen väg och välja ett gymnasieprogram som jag själv brann för och kan ha nytta av i framtiden. Det hela slutade med att jag & tre andra klasskamrater valde samma program, sammhäll/samhäll. Sommaren gick och jag kände, är detta verkligen vad jag vill? Jag funderade, funderade & funderade - hur skulle jag göra? Det var inte ett helt enkelt besult men jag valde till sist att byta till samhäll/språk. Språk älskar jag ju & dessutom gör jag en egen grej. Två flugor i en smäll helt enkelt.
Framåt sensommaren var tiden kommen och vi alla ettor, nykomlingar, satt samlade i skolans största sal Galaxen. Hjärtat bultade lite extra hårt då vi alla skulle bli uppropade och se vilka våra nya klasskamrater skulle komma att bli. Även om jag knöt kontakter redan första dagen, kändes det lite ensamt och i början hade jag, om jag ska vara ärlig ända inifrån hjärtat, lite svårt att finna mig i klassen och tycka om den. I klassen bildades det snabbt grupperingar.
När jag ser tillbaka på denna tiden, ser jag mig själv vara som en omogen person som inte kan inse att alla är inte som sig själv. Med dessa tankar känner jag att jag själv har vuxit som person. Visst var man inte helt pantad för tre år sedan heller, men denna förmåga, eller mognad, som jag pratar om, har blivit mycket bättre än för ett antal år sedan.
Idag kan jag säga att beslutet om att byta program är bland det bästa jag har gjort. Jag klarade faktiskt, precis som alla andra små ensamma 16-åringar, att komma in i klassen och göra något på egen hand, utan ett dussin kompisar bakom mig.
Vinsten med att göra något eget, är så mycket större än förlusten. Ju mer mogna vi blivit i klassen, ju närmare har vi kommit varandra. De vänner som man har en god relation, tappar man inte kontakten med bara för att man inte går i samma klass. Man vinner endast dessutom bara nya, fina vänner!

Allt har bara medfört sig positiva saker; mognad, nyvunna vänner, självständighet & något som jag brinner för.

Den klyftan som fanns då vi började i klassen, är så gott som bortblåst. Klart att alla inte kan umgås med alla som ett helt gäng hela tiden men den stämningen som vi nu har är så mycket bättre. Jag försöker inte heller försköna något då det även kan vara sura miner i vår klass, men ingen är perfekt. Jag tycker mycket om Er alla i SpSk07 och när vi nu närmar oss studenttider efter dessa 3 åren, hoppas jag att vi fortsätter att minnas alla stunder tillsammans. Är vi riktigt flitiga kanske vi till och med ordnar en klassfest om ett antal år?

Kommentarer
Postat av: Joey

AW VA SÖT DU ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄR :D

2010-03-17 @ 20:38:35
URL: http://boutros.blogg.se/
Postat av: Hiba

Håller med! Hade med lite svårt med klassen först, men nu tycker jag att SPSK07 är BÄST!

2010-03-18 @ 20:25:11
Postat av: Glenda Delgado

Det är precis så här jag också tänkte, att det viktigaste var att välja det man brann för vilket också för mig är då språken. Jag hade dock bestämt mig för denna eftersom jag absolut ville ha språken, så det var liksom en självklarhet. Men jag kan också hålla med om att det kändes väldigt scary att veta att man ska börja i en klass med helt främmande människor. Dock så visste jag varken att jag skulle stöta på dig där eller Nathalie som jag då känt sen innan :) HAHA, förlåt om jag värsta börjar skriva värsta blogginlägget men tänkte kanske det var kul att dela med sig, jag tyckte det var jätte spännande att läsa hur du kände så tänkte kanske du med tycker haha förhopningsvis om du kommit såhär långt med läsandet hihi. Ångrar mig inte heller val av linje, detta är det jag ville, precis som jag tänkt mig :) <3 Love

2010-03-19 @ 00:19:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0